5 superfood na co dzień!

Superfood lista Superfood na co dzień Superfood

Superfood – czy muszą być drogimi, słabo dostępnymi produktami? Oczywiście, że nie! Zobacz 5 superfood na co dzień, które kupisz w każdym sklepie.

Według powszechnej opinii, superfood to produkty roślinne wyróżniające się dużą zawartością składników odżywczych lub ich dużą koncentracją w niewielkiej masie. Włączenie ich do diety to sposób na wzbogacenie swojej diety o żywność, która może pomóc chronić nas przed chorobami czy wpłynąć prozdrowotnie…

Po co w takim razie sięgać?

Czy superfood kupię w przeciętnym sklepie?

Większości z nas termin superfoods kojarzy się z egzotyczną i drogą żywnością, trudno dostępną  w osiedlowych sklepach. Nic bardziej mylnego. Niejednokrotnie nie zdajemy sobie sprawy ile korzyści możemy czerpać włączając do diety proste, lokalne produkty. Pięć polskich, lokalnych superfood, na które stać każdego znajdziecie omówione tutaj, dziś natomiast pokrótce przedstawię Wam kolejne 🙂

Superfood lista Superfood na co dzień Superfood

Kiwi – na zaparcia!

Owoce te są cennym źródłem witamin C, E i K. W 100 g kiwi znajdziemy aż 92,7 mg kwasu askorbinowego, 1,46 mg witaminy E i 40,3 µg witaminy K, co pokrywa około 40% dziennego zapotrzebowania. Dzięki takiej zawartości antyoksydantów, włączając te owoce do diety wpłyniemy na poprawę kondycji naszej skóry i wspomożemy procesy usuwania wolnych rodników. Kiwi jest także bogate w beta karoten, luteinę, miedź i potas – w 100g znajdziemy go aż 312 mg – w związku z tym kiwi pomoże obniżyć ciśnienie krwi, reguluje rytm serca, a co za tym idzie obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, wpływa na bilans wodny organizmu oraz układ nerwowy.

Kiwi zawiera także sporo błonnika rozpuszczalnego – 3,4g/100g, co przewyższa jego zawartość w większości innych owoców. Dzięki temu wspomaga walkę z zaparciami i wspiera pracę układu trawiennego. Zawiera także enzym, który naturalnie wspomaga trawienie białka. Dodatkowo, badania pokazały, że regularne spożywanie kiwi przed snem skutkowało poprawą łatwości zasypiania, czasu trwania i jakości snu.

Superfood lista Superfood na co dzień Superfood

Pomidory – źródło potasu… nawet w zimie!

Dostępne chyba w każdym zakątku Polski. Mają mało kalorii (18 kcal/100g), niski indeks glikemiczny, są świetnym źródłem potasu (237 mg/100 g), dzięki temu korzystanie wpływają na pracę serca i mogą wspomóc walkę z wysokim ciśnieniem krwi. I choć to takie popularne warzywo, przez większość część roku jest mało smaczne – i tu pojawia się największa zaleta pomidorów.

To jedno z niewielu warzyw, które w wersji przetworzonej jest nawet bardziej wartościowe niż świeże. Pomidory z puszki lub w postaci przecieru mają nawet dwa razy więcej likopenu, czyli silnego przeciwutleniacza, który wykazuje silne działanie przeciwnowotworowe. Wykazano także zależność między ilością spożywanego likopenu a stężeniem frakcji LDL cholesterolu we krwi , a co za tym idzie zmniejszeniem ryzyka zapadania na choroby serca (źródło).

Pomidor może wpłynąć też na kondycję skóry, zwiększając jej gęstość i sprężystość, na zdrowie oczu (m. in, dzięki wysokiemu stężeniu witaminy C i A) oraz zabezpieczyć skórę przed promieniowaniem UV. Jako silny antyoksydant będzie dobrym dodatkiem do diety anty-smogowej.

Warto dodać, że likopen nie ginie po obróbce cieplnej, a jego przyswajalność podnosi towarzystwo tłuszczy. W soku pomidorowym znajdziemy ok. 80 mg/kg, w keczupie – ok. 130 mg/kg, a w koncentracie pomidorowym 300 mg/kg… kto chętny na drobiowe bolognese z passatą?

Superfood lista Superfood na co dzień Superfood

Czosnek – naturalny antybiotyk

Oczywiście, najlepszy polski 😉 Ten niepozorny i popularny produkt zawiera związki siarki, flawonoidy, selen, oligosacharydy oraz aminokwasy o działaniu silnym przeciwnowotworowym – może działać ochronnie w chorobie nowotworowej jelita grubego, ma prawdopodobnie także możliwość hamowania wzrostu komórek nowotworowych. Jego głównym składnikiem jest allicyna, która wykazuje silne działania antybiotyczne (1 mg allicyny ma moc działania 15 mg penicyliny!). Czosnek działa też przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo, przeciwgrzybiczo, antymiażdżycowo oraz przeciwalergicznie.

Ponadto ma wpływ na zwiększenie wrażliwości komórek na insulinę. Pomaga w leczeniu infekcji, przeziębień, grypy, zwalczaniu bakterii, wirusów, grzybów. Może być stosowany w każdym wieku i przez każdą osobę, a spożywać można go zarówno w postaci świeżych ząbków, formie sproszkowanej lub suplementów diety…. o ile inne choroby tego nie wykluczają (czosnek jest bogaty w FODMAP i nie będzie dobrym wyjściem przy SIBO). 

Superfood lista Superfood na co dzień Superfood

Cynamon – na poprawę cukru!

To nie tylko popularna przyprawa, ale także stosowany od długiego czasu środek leczniczy. Znajduje zastosowanie przy dolegliwościach trawiennych, braku łaknienia, wzdęciach, biegunkach, skurczach żołądka, zgadze czy wrzodach. Pobudza on wydzielanie żółci i soków trawiennych oraz zwiększa wchłanianie składników odżywczych (źródło). Olejek cynamonowy jako jeden z najsilniejszych naturalnych antyseptyków i środek przeciwzapalny stosowany jest w leczeniu przeziębień, grypy, zakażeń górnych i dolnych dróg oddechowych, walce z pasożytami, trądzikiem czy kurzajkami.

U osób cierpiących na cukrzycę typu II pomaga w regulowaniu poziomu cukru we krwi, zwiększa wrażliwość receptorów na insulinę i zmniejsza ryzyko wystąpienia powikłań towarzyszących tej chorobie. Istnieją także przesłanki o przeciwnowotworowym działaniu cynamonu w przypadku komórek raka szyjki macicy, jelita grubego, piersi, jajnika, płuca, a także białaczek i czerniaka. Czyli, w związku z tym cynamon jest także silnym antyoksydantem i wspomaga walkę z wolnymi rodnikami. Ponadto obniża ciśnienie krwi, normalizuje poziom cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL i HDL.

Ponadto cynamon znajduje szereg różnych zastosowań w kuchni, pasuje zarówno do potraw słodkich, jaki i słonych więc włączenie go do diety nie będzie żadnym problemem 🙂 Jest także ogólnodostępny nie tylko w formie sproszkowanej, ale także olejków, ekstraktów czy suplementów diety.

Superfood lista Superfood na co dzień Superfood

Borówki – działają przeciwstarzeniowo

Niejednokrotnie wspomina się o korzyściach płynących z włączenia do diety owoców jagodowych, takich jak maliny, truskawki czy jagody. Nie inaczej jest z borówkami, które są prawdziwą bombą odżywczą!

W jagodach borówki amerykańskiej znajdziemy błonnik, witaminę A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witaminy D, E i K, cynk, fosfor, magnez, mangan, miedź, potas, selen, sód, wapń i żelazo. Już szklanka tych owoców pokrywa 1/3 dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Przy okazji są też niskokaloryczne – w 100 gramach zawierają 57 kcal.

Wysoka zawartość antyoksydantów wspomaga walkę z wolnymi rodnikami, obniżając ryzyko chorób nowotworowych (m. in, hormonozależnych dzięki obecności fitoestrogenów), układu krążenia i opóźniając procesy starzenia. Owoce te zapobiegają zmianom neurodegeneracyjnym w mózgu, poprawiają funkcjonowanie pamięci krótko- i długotrwałej, a dzięki zawartości flawonoidów wpływają na zwiększenie połączeń nerwowych w mózgu. Borówki powinny włączyć do jadłospisu osoby chore na cukrzycę, ponieważ zawierają substancje o działaniu podobnym do insuliny. Obecny w borówce błonnik korzystnie wpływa na pracę jelit i poprawia trawienie.

Owoce te łagodzą stany zapalne i osłaniają komórki wątrobowe przed uszkodzeniem, chroniąc wątrobę przed włóknieniem. Regularne jej spożycie pomaga także obniżyć poziom cholesterolu. Dodatkowo, wyciągi z owoców borówki zastosowanie w leczeniu stanów zapalnych jamy ustnej oraz przyspieszają gojenie śluzówki przewodu pokarmowego.

Dlatego zawsze mam w zamrażalniku paczkę mrożonych borówek 😉

 

Jakich lokalnych superfood Wy używacie w kuchni? 🙂

UDOSTĘPNIJ POST

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email