Preloader

Odchudzająca i oczyszczająca dieta HCG – czy działa?

Anna Przebinda

Wpis o detoksach sokowych cieszy się dużą popularnością, więc dziś na tapetę bierzemy kolejny dietetyczny trend – oto dieta HCG! Opracowana w latach ’50 dieta HCG wciąż wraca na salony, raz na jakiś czas zyskując na popularności. Na czym polega i – najważniejsze – czy realnie pozwala spalić nadmiar tkanki tłuszczowej bez efektu jojo? 

Przekonajmy się.

Co znajdziesz w artykule?

  1. Na czym polega dieta HCG?
  2. Co obiecują nam twórcy diety HCG?
  3. Czy hormon HCG jest skuteczny w odchudzaniu?
  4. Czy na diecie HCG schudniesz?
  5. Co się dzieje, jeśli jesz 500 kcal?
  6. Czy warto stosować dietę HCG?
  7. Alternatywy dla diety HCG

 

Na czym polega dieta HCG?

Oryginalny protokół diety HCG składał się z dwóch elementów:

  • Podawania 125 IU hormonu HCG sześć razy w tygodniu,
  • Diety 500 kcal podzielonej na dwa posiłki dziennie.

Co obiecują nam twórcy diety HCG?

Jak czytamy na stronie producenta suplementów stosowanych w trakcie diety (a jakże!)…

Jest to bezhormonalna, bezpieczna i przede wszystkim skuteczna dieta, dzięki której w szybki sposób pozbędziesz się nadmiaru tłuszczu z atrakcyjnych miejsc Twojego ciała w zaledwie 21 dni. Utrata zbędnych kilogramów bez efektu jo-jo to jednak nie jedyna zaleta stosowania diety HCG.

Cudowne działanie diety ma być zasługą działania hormonu HCG, gonadotropiny kosmówkowej, która jest charakterystyczna dla ciąży u kobiet. Według autorów, uruchamia ona w organizmie procesy spalania tłuszczu zapasowego.

Brzmi jak bajka?

I między bajki można to włożyć.

Czy hormon HCG jest skuteczny w odchudzaniu?

Na szczęście, odpowiedzi na to badanie poszukali naukowcy. Kompleksowe podsumowanie pojawiło się już w 1995 roku (klik). Okazało się, że:

  • Większość badań  wskazujących na skuteczność HCG w odchudzaniu charakteryzowała się niską jakością metodologiczną,
  • Spośród wybranych 12 najlepszych badań, tylko jedno wskazywało na przydatność HCG,
  • Nie ma naukowych dowodów na skuteczność HCG w leczeniu otyłości,
  • HCG nie powoduje utraty wagi ani redystrybucji tłuszczu,
  • HCG nie zmniejsza głodu ani nie wywołuje dobrego samopoczucia u badanych.

Czy na diecie HCG schudniesz?

Tak, ale dlatego, że… jesz 500 kcal dziennie! Nawet przy niskiej aktywności nasze ciało wymaga dziennie z 1300-1500 kcal minimum by funkcjonować. Przy tak dużym deficycie kalorycznym to oczywiste, że spadnie waga – pytanie brzmi, czy to zdrowe odchudzanie?

Co się dzieje, jeśli jesz 500 kcal?

  1. Utrata mięśni. Spodziewaj się, że większość tego, co “schudniesz”, będą stanowiły cenne mięśnie stymulujące metabolizm (+ woda ;)). Reżim 500 kcal dziennie powoduje, że ciało będzie chroniło tylko to, co niezbędne do przetrwania. Gdy wrócisz do “normalnego jedzenia”, zmniejszona masa mięśniowa (a więc niższy metabolizm) sprawi, że będziesz bardziej podatny na powrót do poprzedniej wagi.
  2. Niedostateczna podaż witamin i minerałów. Stosując dietę głodówkową należy mieć na uwadze, że w 500 kcal dziennie nie jesteśmy w stanie zmieścić odpowiednio dużo białka, niezbędnych kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B, żelaza, cynku… no, w sumie wszystkiego 😉 Takie strategie żywieniowe powinny być zawsze konsultowane z lekarzem lub dietetykiem, a i tak mogą nabroić w organizmie – nawet przyrzynając się do zaburzeń rytmu serca i zaburzeń równowagi elektrolitowej! (Sprzedający dietę specjaliści polecają nam, oczywiście, dokupić pełen zestaw suplementów by zapobiegać niedoborom – ale po co, jeśli można dostarczyć je naturalnie ze zdrową dietą?)
  3. Zaburzenia hormonalne. Już kilka dni tak niskiej kaloryczności diety może doprowadzić do pierwszych niekorzystnych hormonalnie sygnałów, które mogą później doprowadzić do niedoczynności tarczycy, nieregularnych miesiączek u kobiet czy PCOS.
  4. Zaburzenia nastroju. Bez odpowiedniej ilości jedzenia możesz szybciej się męczyć, mieć problemy z pamięcią i koncentracją, odczuwać rozdrażnienie lub niepokój, a nawet… popaść w nastrój depresyjny.
  5. Zaburzenia odżywiania. Niska kaloryczność powoduje głód, a głód często kończy się… objadaniem się. O ile raz na jakiś czas każdemu zdarzy się zjeść kawałek pizzy za dużo, o tyle kompulsywne objadanie się jest realnym problemem.

Czy warto stosować dietę HCG?

Mam nadzieję, że już widzicie, że nie warto. Dieta HCG nie jest skuteczniejsza od zwykłej głodówki, z wszystkimi jej negatywnymi konsekwencjami. Nie buduje też zdrowych relacji z jedzeniem ani żadnych nawyków żywieniowych. Wydane na suplementy konieczne do stosowania diety HCG pieniądze lepiej przeznaczyć na dobrej jakości żywność, która może zapewnić nam piękną sylwetkę w zdrowy sposób.

Zresztą, zobaczcie sami, co pisze producent… w nawiasach boldem moje dopiski 😉

Jest to jedyna dieta, po której nie ma tego efektu (jojo – dop. autorka) ponieważ organizm nie ma potrzeby odbudowania spalonego zapasowego tłuszczu. (Ale dlaczego nie ma? Tego już nie wiemy…). W przeciwieństwie do WSZYSTKICH innych niskokalorycznych diet, w których już od ich zakończenia trzeba odbudować zrujnowane mięśnie, kości  a przede wszystkim odpowiednio nawodnić  tkanki. (No tak, ale dlaczego TA dieta miałaby być inna? Przecież już udowodniono, że HCG w żaden sposób nie wspomaga odchudzania…) Musimy pamiętać  jednak o tym, że jak nie zmienimy  swoich złych nawyków żywieniowych (jakaś przyczyna przybierania wagi musiała być) to oczywiście jesteśmy w stanie od nowa wyhodować sobie kolejne kilogramy do zrzucenia. (To jest ten efekt jojo, czy nie ma? :)) Jeżeli nie szkoda Państwu pieniędzy na kolejne pakiety odchudzające to proszę się nie ograniczać i jeść do woli – nasze namiary już macie i z miłą chęcią sprzedamy Państwu kolejne najskuteczniejsze pakiety odchudzające. 

No i ostatnie zdanie jest już, moim zdaniem, czystą bezczelnością. Producent tłumaczy, że po tej diecie nie ma efektu jojo nie podając żadnych argumentów, po czym informuje, że jeśli wrócimy do normalnego odżywiania – przybierzemy na wadze… Czyli wystąpi efekt jojo! Możemy jednak nic sobie z tego nie robić, bo przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by jeszcze raz zakupić u nich suplementy i ponownie zastosować głodówkę!

Oceńcie to sami.

Alternatywy dla diety HCG

Alternatywą dla diety HCG może być… zwykła, zdrowa dieta. Jeśli planując ją weźmiemy pod uwagę kaloryczność i zaplanujemy deficyt kaloryczny, możemy spokojnie jeść to, co lubimy (nawet jeśli to kopytka, pierogi i naleśniki 😉), i chudnąć. To często kwestia kilku niewielkich zmian, dopasowania ilości pokarmu do zapotrzebowania i, tak, zmiany nawyków na lepsze (kliknij tu, jeśli chcesz poznać 5 nawyków żywieniowych szczupłych ludzi).

Przykładowe jadłospisy dla diet od 1600 do 2200 kcal znajdziecie w naszym sklepie… i nie musicie w tym celu stosować żadnych hormonów ani kupować egzotycznych, drogich produktów 😉

A jeśli już bardzo chcecie przyspieszyć proces odchudzania, wprowadźcie do diety posty w mniej radykalnej formie. Mamy kilka możliwości – okna żywieniowe stosowane w intermittent fasting, wplatanie w tydzień dwóch dni o niskiej kaloryczności (dwóch dni w tygodniu, nie siedmiu) albo… tradycyjny post trwający 12-24 godziny, który znamy nawet z tradycji chrześcijańskiej 😉 Możliwości jest wiele, ale zawsze należy je rozpatrywać indywidualnie.

Dodaj komentarz

Witaj!

Nazywam się Anna Przebinda. Zawodowo jestem psychodietetykiem i zajmuję się tym, by inni osiągali cele zdrowotne, sportowe oraz sylwetkowe tak, jak lubię: szybko, łatwo, efektywnie. Prywatnie – jestem fanką kawy i kotów, a w wolnym czasie trenuję do górskich ultramaratonów.

Z widelcem po zdrowie

Poradnia Z widelcem po zdrowie powstała, by pomóc innym znaleźć optymalny system żywienia. Z podopiecznymi realizujemy ich cele: poprawę zdrowia, zmianę sylwetki, lepsze samopoczucie. To miejsce, w którym stosujemy nowoczesne zasady dietetyki opartej na faktach, bo wierzymy, że istnieje cienka linia pomiędzy “jeść” a “odżywiać” – i tę równowagę chcemy pomóc Wam znaleźć.

Gotowe jadłospisy

 

Współpraca

Facebook

Najnowsze wpisy:

Z widelcem po zdrowie

Zamieszczane na tym blogu treści służą edukacji. Nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada lekarska, diagnostyka czy leczenie. Każdy problem zdrowotny należy konsultować z lekarzem. Autorzy mają na celu przedstawienie rzetelnych i wartościowych informacji, jednak nie biorą odpowiedzialności za sposób ich wykorzystywania.

Newsletter

© 2020 Z WIDELCEM PO ZDROWIE

Realizacja: Daniel Kozina