Preloader

Zdrowa dieta – na co zwrócić uwagę?

Anna Przebinda

Dieta kojarzy się nam ze zdrowiem, smukłą sylwetką i pysznym jedzeniem. Czy jednak każda dieta jest zdrowa? Czym charakteryzuje się zdrowa dieta odchudzająca lub zdrowa dieta na masę?

To ciekawy temat, bo diet jest dziś ogrom, a każdy, mówiąc “Jestem na diecie”, może mieć na myśli coś innego. Może się odchudzamy? Nie jemy mięsa, jesteśmy na diecie bezglutenowej, unikamy FODMAP? A może jeszcze coś innego? Przyglądniemy się więc dziś uniwersalnym cechom zdrowej diety.

Czym jest zdrowa dieta?

Wbrew pozorom, dieta nie oznacza diety odchudzającej czy eliminacyjnej. Dieta to po prostu sposób odżywiania się, czyli każdy jest na jakieś własnej, indywidualnej diecie. To, co jemy, nazywa się “dietą zwyczajową” lub “dietą podstawową”.

Możemy mieć dietę alternatywną, czyli świadomie zrezygnować z niektórych produktów spożywczych, z różnych przesłanek. Część osób przechodzi na weganizm i wegetarianizm kierując się ideologią lub preferencjami smakowymi. Część osób rezygnuje z nabiału i zbóż z powodów zdrowotnych. Jeśli mamy alergię na orzeszki, nasza dieta nie będzie ich zawierała. I tak dalej.

To powoduje, że nie ma jednej, indywidualnej diety idealnej dla wszystkich. Różnimy się pod wieloma względami, różnić będą się również nasze diety.

Zdrowa dieta odchudzająca Zdrowa dieta na mase Zdrowa dieta przepisy

Czy dieta może być szkodliwa?

Oczywiście, że może 😉 Istnieją diety nieskuteczne, nieefektywne lub po prostu szkodliwe.

Dieta ma na celu dostarczenie niezbędnych składników pokarmowych z jednoczesnym dostosowaniem ich podaży do możliwości trawienia, wchłaniania i wykorzystywania. Z tego powodu, możemy mieć dietę niedoborową, zbyt ubogą kalorycznie lub dostarczającą za dużo kalorii.

Wydaje się, że problem tkwi w dzisiejszym sposobie żywienia i podejścia do jedzenia. Półki w hipermarketach uginają się od produktów, do których mamy prawie nieograniczony dostęp. Żywność ta jest w dodatku relatywnie tania, ale coraz częściej… słabej jakości.

Co mam na myśli? Coraz częściej sięgamy po gotowe półprodukty. Zresztą, po co w ogóle kupować świeże mięso, owoce czy warzywa, skoro można wrzucić gotową lasagne do kuchenki mikrofalowej i popić ją sokiem z kartonu? 😉 Jesteśmy wygodni i żyjemy szybko, więc poświęcanie czasu i energii na przygotowanie posiłków wydaje się marnotrawstwem. To powoduje, że żywność, którą wkładamy do ust, jest wzbogacana barwnikami i konserwantami, często zawiera substancje anty-odżywcze, złe tłuszcze i lub dodane cukry.

Swoją drogą… sprawdź, jak zorganizować zdrową dietę dla zabieganych!

Doszliśmy do momentu, w którym pomimo łatwego dostępu do żywności, kupienie dobrych jakościowo produktów jest wymaga dużej świadomości, a jedzenie może nawet uzależniać.

Jaka jest zdrowa dieta odchudzająca?

To, czy schudniesz na diecie, zależy od tego, ile będziesz jeść 🙂 Kaloryczność, czyli to, ile energii dostarczamy, jest indywidualną cechą nie tyle diety, co naszego menu. Niezależnie od tego, jaki styl żywienia wybierzemy.

Są diety, które sprzyjają odchudzaniu. Na przykład dieta niskowęglowodanowa kolei stabilizuje poziom cukru i pozwala na prawie całkowite pozbycie się uczucia głodu. Skuteczne są tu również wszelakie diety eliminacyjne, które nakłaniają nas do odrzucenia jakiś składników. Przykładowo, na diecie wegańskiej zamiast mięsa i nabiału pojawi się więcej mniej kalorycznych warzyw. Na paleo miejsce ziemniaków albo makaronu również zajmą warzywa i wartość kaloryczna posiłku spadnie. W jednym i drugim przypadku nie zamówimy pizzy ze znajomymi ani klasycznego, panierowanego ziemniaka. Tego typu wybory sprzyjają odchudzaniu 🙂

Czasem odchudzaniu sprzyja jednak samo “przejście na dietę” jako zmiana stylu żywienia. Bardzo często zaczynamy wówczas zwracać uwagę na to, co jemy. Będziemy mieli większą motywację do odmówienia kawałka ciasta czy wybrania mniej kalorycznej potrawy z menu. Zaczynamy planować posiłki zamiast zdać się na przypadek. A bardzo często, jeśli naszym celem jest odchudzanie, dodatkowo zwiększymy aktywność fizyczną.

To wszystko powoduje, że chudniemy – ale odchudzanie jest wynikiem deficytu kalorycznego, nie konkretnej diety.

Zdrowa dieta odchudzająca Zdrowa dieta na mase Zdrowa dieta przepisy

Co to znaczy “zdrowa dieta”?

Weźmy dietę paleo i dietę wegańską. Wydają się oba skrajnymi punktami kontinuum. Jedna promuje żywność roślinną i zachęca do spożywania zbóż, strączków, soi. Druga wyklucza te produkty, stawiając na mięso i tłuszcze. 

Co je łączy?

Obie mogą być zdrowe i szkodliwe. Dieta wegańska może zostać oparta na odpowiednikach odzwierzęcych produktach: sery i wędliny wegańskie, kotlety sojowe czy roślinny majonez. Wiele słodyczy ma wegańskie składy, a dietę można oprzeć o biały chleb i makaron pszenny.

Paleo też możemy spaprać. Codziennie jajecznica z boczkiem, wysmażona karkówka czy burger. Jako słodycze – czekolada na bazie oleju kokosowego i masło orzechowe. Brak warzyw czy owoców.

Obie diety mogą być niedoborowe: w kwasy omega 3, witaminy, minerały lub błonnik.

Obie jednak mogą być zdrowe, gdy oprzemy ją na świeżych warzywach i owocach oraz zadbamy o produkty bogate w błonnik. Będziemy przygotowywali samodzielnie posiłki, a w sklepie w większości kupowali produkty z krótkim, prostym składem.

Podobnie jest z dietą ketogeniczną, samuraja, wegetariańską czy… podstawową.

Jak wygląda zdrowa dieta?

Przeglądając diety, na których czujemy się dobrze, możemy poszukać wspólnych cech. Taki wspólnym mianownikiem większości zdrowych diet jest edukacja na temat żywności.

Co obejmuje?

  • zachęcanie do rezygnacji z żywności przetworzonej,
  • spożywanie świeżych warzyw i owoców,
  • unikanie cukru i produktów dosładzanych,
  • czytanie etykiet,
  • przygotowanie posiłków samodzielnie.

Porównam to do psychoterapii: mamy wiele różnych podejść (szkół) i wiele z nich może przedstawić udokumentowane naukowo sukcesy. Jeśli jednak przyglądniemy się czynnikom leczącym niezależnie od podstaw teoretycznych, okazuje się, że jednym najsilniejszym jest… sam fakt pójścia na terapię.

Podobnie dzieje się w dietetyce.

Jeśli mamy problem zdrowotny, chcemy schudnąć, czujemy się źle i postanawiamy zmienić swój sposób odżywiania, nabywamy świadomości – zaczynamy zwracać uwagę na to, by nasza żywność była lepszej jakości i eliminujemy tę przetworzoną. Innymi słowy, już na starcie odnosimy sukces. Gratuluję! 🙂

Zdrowa dieta odchudzająca Zdrowa dieta na mase Zdrowa dieta przepisy

Na jakiej ja jestem diecie?

Przerobiłam w swojej karierze sporo różnych stylów żywienia: od diety ketogenicznej i paleo, po wysokowęglowodanową. Każda miała swoje plus i minusy, ale zawsze sprawdzała się jedna zasada – gdy planowałam posiłki i jadłam produkty nisko-przetworzone, czułam się dobrze.

Obecnie jestem po prostu na diecie nisko przetworzonej, co oznacza, że minimum 80% posiłków, jakie zjadam w ciągu dnia, składa się z produktów o krótkim składzie. Pozostałe 20% to grzeszki, wyjścia na miasto czy obiad u rodziców. Moja dieta ma też pewne indywidualne cechy. Nie jadam chleba, bo nie przepadam za pieczywem i nauczyłam się bez niego żyć. Jestem fanką kuchni tajskiej, przez co często sięgam po ostre przyprawy. I zdecydowanie, nie mogłabym żyć bez dyni, cukini i brokułów.

A jak wygląda Twoja dieta? 🙂

Komentarze

Dodaj komentarz

Witaj!

Nazywam się Anna Przebinda. Zawodowo jestem psychodietetykiem i zajmuję się tym, by inni osiągali cele zdrowotne, sportowe oraz sylwetkowe tak, jak lubię: szybko, łatwo, efektywnie. Prywatnie – jestem fanką kawy i kotów, a w wolnym czasie trenuję do górskich ultramaratonów.

Z widelcem po zdrowie

Poradnia Z widelcem po zdrowie powstała, by pomóc innym znaleźć optymalny system żywienia. Z podopiecznymi realizujemy ich cele: poprawę zdrowia, zmianę sylwetki, lepsze samopoczucie. To miejsce, w którym stosujemy nowoczesne zasady dietetyki opartej na faktach, bo wierzymy, że istnieje cienka linia pomiędzy “jeść” a “odżywiać” – i tę równowagę chcemy pomóc Wam znaleźć.

Gotowe jadłospisy

 

Współpraca

Facebook

Najnowsze wpisy:

Z widelcem po zdrowie

Zamieszczane na tym blogu treści służą edukacji. Nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada lekarska, diagnostyka czy leczenie. Każdy problem zdrowotny należy konsultować z lekarzem. Autorzy mają na celu przedstawienie rzetelnych i wartościowych informacji, jednak nie biorą odpowiedzialności za sposób ich wykorzystywania.

Newsletter

© 2020 Z WIDELCEM PO ZDROWIE

Realizacja: Daniel Kozina