Czy chleb jest zdrowy?

czy chleb jest zdrowy czy pieczywo chrupkie jest zdrowe czy chleb razowy jest zdrowy chleb tostowy pełnoziarnisty zdrowy czy nie czy chleb żytni jest zdrowy czy bułki są zdrowe

Świeży, pachnący i jeszcze ciepły… oto nasz bohater, chleb! Czy chleb jest zdrowy? Jaką wartość dla zdrowia ma pieczywo?

Jedni mówią by go jeść bez ograniczeń, inni, że należy go unikać, bo nie dość, że zawiera gluten sklejający nam kosmki jelitowe, to dodatkowo utrudnia utratę kilogramów. Komu wierzyć w tym natłoku sprzecznych informacji?

Najlepiej zdrowemu rozsądkowi… o ile o takim w dzisiejszych czasach można jeszcze mówić 😉

Możesz też zaufać nam – odpowiemy na pytanie, czy pieczywo jest zdrowe!

Czy chleb jest zdrowy?

Przede wszystkim, nie ma czegoś takiego jak „zły” lub „dobry” składnik diety – prawie wszystko można jeść, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, tylko w odpowiednich proporcjach 🙂 Jeśli chodzi o pieczywo, to pełnoziarniste czy żytnie, z krótkim, prostym składem, domowego wypieku lub ze sprawdzonej piekarni – spokojnie może gościć w naszym jadłospisie codziennie, bez względu na to czy chcemy schudnąć, przytyć czy utrzymać wagę.

Tylko wybierajmy to jak najmniej przetworzone – dużo lepszym wyborem będzie chleb z mąki z pełnego przemiału, wzbogacony o otręby i ziarna niż czysty pszenny albo pieczywo chrupkie, chyba, że jesteśmy na diecie lekkostrawnej. To samo dotyczy bułek – odpowiedź na pytanie „czy bułki są zdrowe?” będzie zależała od tego, jakiej mąki użyjemy. 

Dosładzane wyroby piekarskie polecam ograniczyć – często są wysokokaloryczne, nie tylko przez zawartość cukru, ale także dodatek tłuszczy, a zdecydowanie trudniej poprzestać na jednej drożdżówce niż dwóch kanapkach z żytniego chleba wypakowanych warzywami i białkiem 🙂

czy chleb jest zdrowy czy pieczywo chrupkie jest zdrowe czy chleb razowy jest zdrowy chleb tostowy pełnoziarnisty zdrowy czy nie czy chleb żytni jest zdrowy czy bułki są zdrowe

A co z glutenem?

Na to pytanie już odpowiadałam! Zaglądnij tu i tu, aby się dowiedzieć, jakie badania wykonać, jeśli podejrzewasz u siebie nietolerancję glutenu.

Każdej osobie z chorobą autoimmunologiczną, na przykład chorobą Hashimoto albo łuszczycą, zalecamy wykonanie badań i wypróbowanie diety bezglutenowej. Dobrze, żeby była ona ułożona we współpracy ze specjalistą, bo diety bezglutenowe mogą być niedobrowe 😉 Jeśli przynosi ona realne, odczuwalne efekty – jest wiele sposobów, aby zastąpić chleb na diecie bezglutenowej. Możesz też upiec samodzielnie bezglutenowy chleb low FODMAP.

A jeśli nie, to ciesz się pieczywem 🙂

Czy pieczywo chrupkie jest zdrowe?

Pieczywo chrupkie ma swoje plusy. Jest niskokaloryczne w przeliczeniu na jedną kromkę i można je długo przechowywać. Obecnie często ma też dobry skład.

Często jest uważane za niskokaloryczne, ale pieczywo chrupkie ma więcej kalorii niż przeciętny chleb razowy. Zawiera około 360 kcal / 100 g, a chleb żytni razowy około 225 kcal / 100 g. Nie ma też tak dużo błonnika czy białka co pieczywo tradycyjne. Jest też produktem wysokoprzetworzonym – a w trakcie obróbki termicznej zbóż może powstać dużo szkodliwych substancji, np. akryloamid. Przeczytacie o tym tutaj. Dlatego też uważam, że o ile pieczywo jest zdrowym składnikiem diety, to ograniczyć należy… tosty 😉

Ja polecam moim podopiecznym zdecydowanie tradycyjne pieczywo 🙂

czy chleb jest zdrowy czy pieczywo chrupkie jest zdrowe czy chleb razowy jest zdrowy chleb tostowy pełnoziarnisty zdrowy czy nie czy chleb żytni jest zdrowy czy bułki są zdrowe

Pieczywo to zbawienie dla zabieganych osób

Czy Wy też zauważyliście, że dziś, jak ktoś wyjmie kanapkę zamiast posiłku w pudełku to jest brany za dziwaka nietrzymającego diety? Kto by się przyznał, że je kanapki zamiast pięknej owsianki na śniadanie? 😉

Takie myślenie często skutkuje przekonaniem, że zdrowa dieta wymaga czasu i poświęceń, a w natłoku obowiązków nie jesteśmy w stanie w niej „wytrwać”. Nieprawda! Kanapki są równie wartościowym posiłkiem jak kurczak i ryż czy płatki owsiane z bananem. A przy tym są ogromną oszczędnością czasu. Dlatego gdy nie mamy czasu nie sięgajmy od razu po batonika czy drożdżówkę – zrobienie kanapki to kwestia 5 minut, a nasz organizm i sylwetka tylko na tym skorzystają!

Więcej o diecie dla zabieganych przeczytasz tutaj.

Pieczywo działa prozdrowotnie

Pomaga obniżyć stężenie frakcji LDL cholesterolu, zmniejszając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, dzięki zawartości błonnika reguluje pracę układu trawiennego i daje uczucie sytości, wpływa korzystnie na mikroflorę w jelitach i pomaga w regulacji gospodarki cukrowej. W chlebie żytnim znajdziemy potas, magnez, wapń, żelazo, cynk, chrom, witaminy z grupy B oraz aminokwasy. Dodatkowo zawiera sporo błonnika, syci, no i nie trzeba go gotować 😉 Pieczywo można też śmiało mrozić – tak jak większość innych produktów, przechowywany w ten sposób nie traci nic a nic na swojej wartości, a my możemy nie tylko zaoszczędzić pieniądze, ale także uniknąć marnowania żywności. 

czy chleb jest zdrowy czy pieczywo chrupkie jest zdrowe czy chleb razowy jest zdrowy chleb tostowy pełnoziarnisty zdrowy czy nie czy chleb żytni jest zdrowy czy bułki są zdrowe

Najlepiej na zakwasie

Pieczywo wyrabiane na tradycyjnym zakwasie ma przewagę nad tym na drożdżach. Po spożyciu ukwaszanego pieczywa mamy większe uczucie sytości, proces trawienia jest rozłożony, a poziom cukru stabilny – co chroni nas przed ochotą na podjadanie. Obecność kwasu mlekowego w przewodzie pokarmowym pomaga w zachowaniu odpowiedniego przebiegu procesu trawienia i wydalania, zmniejszając tym samym ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Fermentacja mlekowa powoduje również eliminację składników zakłócających przyswajanie składników odżywczych (m. in. fitynianów zawartych w mące, zmniejszających biodostępność żelaza, cynku, wapnia czy magnezu) (źródło).

Kanapki nie przeszkadzają w odchudzaniu

To nie chleb jest problemem – ważne jest to, co mamy na chlebie 😉 Jaką wartość ma kajzerka posmarowana masłem i nutellą? Poza niewątpliwymi walorami smakowymi, jest jedynie źródłem szybkiej energii, masy cukrów prostych i utwardzonego tłuszczu. Taka „kanapka” jedzona dzień w dzień faktycznie może odbić się czkawką gdy staniemy na wagę.

No dobrze, może nutella jest prowokacją – wiadomo, że nikomu nie kojarzy się ze zdrowiem.

Ale czy zdarzyło się Wam zaniechać robienia kanapki i kupić ją na mieście? Większość pakowanych bułek zawiera plasterek szynki i pomidora oraz liść sałaty, za to sporo sosu na bazie majonezu. Taki posiłek Ci nie posłuży…

O wiele lepiej jest zrobić kanapkę samodzielnie. Wystarczy dodać źródło białka – może to być twaróg, mozzarella, jaja, wędzony łosoś, mięso – dobrej jakości wędlina, upieczony raz na tydzień pasztet albo pierś z indyka z wczorajszego obiadu… Do tego trochę zdrowych tłuszczy w postaci awokado, masła, oliwy czy plasterka sera cheddar albo łyżki tartego parmezanu.

Jeszcze świeże warzywa – i mamy prawdziwą bombę odżywczą! 🙂

czy chleb jest zdrowy czy pieczywo chrupkie jest zdrowe czy chleb razowy jest zdrowy chleb tostowy pełnoziarnisty zdrowy czy nie czy chleb żytni jest zdrowy czy bułki są zdrowe

Kiedy warto ograniczyć pieczywo?

Na pewno nie warto go eliminować, jeśli nie masz przeciwwskazań zdrowotnych i lubisz świeży chleb. Jeśli jednak jesz pieczywo kilka razy dziennie i rzadko sięgasz po inne źródło węglowodanów, czasem warto otworzyć się na magiczny świat kasz i strączków.

Czasem na diecie redukcyjnej naszym priorytetem jest zwiększenie objętości posiłków. Dwie kromki chleba odpowiadają kaloryczności pół woreczka ryżu. Różnica w wielkości posiłków jest spora! Dlatego nasi podopieczni zawsze mają wybór – ile pieczywa chcą jeść?

Poza tym… na zdrowie!

UDOSTĘPNIJ POST

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email