Jak przywrócić miesiączkę? Naturalne sposoby na wywołanie okresu

Jak przywrócić miesiączkę sięgając po naturalne metody? Jak wywołać okres bez farmakologii? Odchudzanie i dieta a brak miesiączki - czy jest związek?

Jak przywrócić miesiączkę sięgając po naturalne metody? Jak wywołać okres bez farmakologii? Dieta redukcyjna i odchudzanie a brak miesiączki – czy jest związek?

Wiele czynników ma wpływ na nasze zdrowie hormonalne, a nawet małe zachwianie może dać ogromne skutki. To w końcu hormony decydują o naszej sylwetce, samopoczuciu czy poziomie energii w ciągu dnia. 

Dlatego równowaga hormonalna jest niezwykle istotna. Jak ją przywrócić?

Objawy zaburzeń hormonalnych

Wiele kobiet zaburzenia cyklu miesiączkowego rozpoznaje po nieprawidłowościach menstruacji (o tym, jak wygląda prawidłowy cykl, przeczytasz tu). To oczywiste, bo jest to najłatwiej obserwowalny objaw. Warto jednak pamiętać, że występowanie krwawienia jest jedynie efektem złuszczania się i wydalania przez organizm fragmentów błony śluzowej, więc żeby wystąpiło – wszystkie poprzednie fazy muszą zachodzić prawidłowo.

Z drugiej strony, możemy również miesiączkować regularnie i wciąż mieć zaburzenia hormonalne. Dobrym przykładem jest występowanie dokuczliwego zespołu napięcia przedmiesiączkowego. O ile pewne zmiany w skali miesiąca są u kobiet naturalne, o tyle silnie nasilony PMS – puchnięcie, nadmierne rozdrażnienie, zachcianki, mocno obniżony nastrój – już niekoniecznie. Zaburzenia hormonalne mogą dawać objawy braku owulacji (pomimo występowania miesiączki), dominacji estrogenowej czy nadmiaru lub niedoboru testosteronu. 

Warto też przypomnieć, że zaburzenia miesiączkowania często nie wiążą się bezpośrednio z jajnikami czy nadnerczami. Gruczoły te otrzymują sygnał z przysadki mózgowej, więc przyczyna może tkwić właśnie w mózgu. Niewydolność podwzgórzowo-przysadkowa czy zaburzenia czynności osi podwzgórze-przysadka, łącznie z różnymi wadami bądź guzami okolicy podwzgórzowo-przysadkowej (guzy te mogą wydzielać prolaktynę, ale nie muszą) – to tropy, które zawsze należy sprawdzić przy utrzymujących się problemach. 

Jak przywrócić miesiączkę sięgając po naturalne metody? Jak wywołać okres bez farmakologii? Odchudzanie i dieta a brak miesiączki - czy jest związek?

Miesiączka jest ważna

Niemniej jednak to właśnie brak miesiączki, czyli amenorrhoea, jest jednym z podstawowych objawów, z powodu którego zgłaszają się do mnie pacjentki. Wiele, szczególnie młodych, kobiet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne dla zdrowia metaboliczno-psychicznego są prawidłowe cykle, z owulacją i krwawieniem. Równie wiele z nich zostawia problem „na później” bądź reguluje go wyłącznie lekami antykoncepcyjnymi. To błąd, bo hormony płciowe wpływają nie tylko na ciąże i prawidłowe cykle – są nam potrzebne co miesiąc dla zachowania energii i samopoczucia, a nie tylko w czasie starania się o potomka.

Regulowanie cykli tabletkami jest powszechną praktyką, która może owocować ogólnoukładowym rozstrojeniem hormonów już na poziomie podwzgórza, zaburzając nie tylko pracę jajników, ale też nadnerczy, leptyny bądź insuliny (dlatego tyle kobiet jako skutek uboczny antykoncepcji notuje wzrost wagi ciała!). 

Przyczyny braku miesiączki

Zatrzymanie miesiączki może mieć wiele przyczyn. Jako dietetyk i psychodietetyk najczęściej spotykam się z dwoma: stres i napięcie emocjonalne oraz dieta redukcyjna i sport (dające tzw. załamanie metaboliczne). Nagła utrata masy ciała, zbyt wysoki deficyt kaloryczny, za dużo treningów, za mało snu… bardzo łatwo jest nieprawidłową dietą doprowadzić do zaburzeń, które będą się za nami wlokły kilka bądź kilkanaście lat.

Czasem okazuje się, że dopiero chcąc założyć rodzinę zaczynamy dostrzegać swoje błędy…

Czymś, na co mało kobiet zwraca uwagę, jest krwawienie zbyt skąpe lub zbyt obfite. Niejednokrotnie uważamy bądź słyszymy, że taka jest nasza natura 🙂 Problemem są plamienia między miesiączkami (choć nie wszystkie), cykle za długie lub za krótkie albo pojawianie się skrzepów krwi.

W końcu, część zaburzeń w ogóle nie jest widziana. Kobiety mają problem z dominacją estrogenową (lub raczej niedoborem progesteronu), brakiem owulacji lub złym stosunkiem hormonów do siebie (zbyt niski wzrost LH w stosunku do FSH lub zbyt delikatny wzrost estradiolu w kluczowych fazach cyklu to najczęściej spotykane przeze mnie zaburzenia). 

Jak przywrócić miesiączkę i wywołać okres?

Jak przywrócić miesiączkę sięgając po naturalne metody? Jak wywołać okres bez farmakologii? Odchudzanie i dieta a brak miesiączki - czy jest związek?

Wspomaganie leczenia zaburzeń hormonalnych

Niejednokrotnie wielu problemom da się zaradzić. Medycyna oferuje przede wszystkim środki antykoncepcyjne, z czym osobiście się nie mogę zgodzić, choć wiem, że czasem są niezbędne i konieczne. Pomijając skutki uboczne, to zawsze dostarczenie hormonu z zewnątrz – w żaden sposób nie przywracamy naturalnych funkcji naszego ciała, a wręcz ją zaburzamy (po co jajniki mają się trudzić, skoro dostają z zewnątrz estrogeny?). 

Czy możemy sięgając po naturalne metody osiągnąć to, co oferują nam leki?

W wielu przypadkach, tak, ale wymaga to większej dozy poświęcenia i cierpliwości. 

Wspomaganie dietetyczno-suplementacyjne powinno trwać minimum 3 miesiące, a często 6 lub 12. Pacjentki z zaburzeniami miesiączkowania, z którymi pracuję, czasem widzą efekt po miesiącu, czasem współpracujemy o wiele dłużej. 

Jak przywrócić miesiączkę?

Na pierwszy plan wysuwają się, moim zdaniem, niedobory – kalorii, makroskładników, mikroskładników – bo do prawidłowego cyklu potrzebujemy energii oraz szeregu pierwiastków i minerałów. Kluczowa jest podaż wapnia, szczególnie jeśli mówimy o zaburzeniach miesiączkowania współwystępujących z PMS (dlatego wszystkie kobiety unikające spożywania nabiału powinny zadbać o odpowiednią podaż wapnia z alternatywnych źródeł!).

Skoro wapń, to równie ważna będzie witamina D3, magnez i witaminy z grupy B, w szczególności witamina B6. Bez odpowiedniego poziomu żelaza też ciężko będzie zadbać o prawidłowe miesiączki, ale nie bez znaczenia są mniej znane substancje, jak choćby mangan.

Im mniej kalorii zjadamy tym ciężej nam dostarczyć sobie podstawowych mikroelementów w odpowiedniej ilości. Sama kaloryczność też jest niezmiernie ważna – nie może być za wysoka (nasze podwzgórze źle reaguje na przejadanie się) ale absolutnie nie może być zbyt niska! Bardzo upraszczając, jeśli dostarczamy za mało energii, mózg dostaje wyraźny sygnał: „to nie jest najlepszy moment, by zajść w ciążę” i nie będzie mobilizował jajników do produkcji estrogenów.  

Jak przywrócić miesiączkę sięgając po naturalne metody? Jak wywołać okres bez farmakologii? Odchudzanie i dieta a brak miesiączki - czy jest związek?

5 punktów, jak przywrócić miesiączkę naturalnie

Istnieją naturalne metody przywracania miesiączki mogą pomóc organizmowi wrócić do równowagi.

  1. Odpowiednia kaloryczność. Diety redukcyjne nie pomogą w odzyskaniu zdrowia hormonalnego, a jeśli będziemy stosować za duży deficyt, mogą dołożyć do nich cegiełkę (niezależnie, czy nazwiemy to załamaniem metabolicznym, czy nie).
  2. Makroskładniki: odpowiednia podaż dobrej jakości białka węglowodanów, uzależniona od aktywności fizycznej. Minimum 800 mg wapnia ze źródeł pokarmowych (sezam, sardynki, szpinak, buraki, migdały, bok choy i kapusty – lub w ogóle, szeroko pojęta zielenina), owoce morza i pestki dyni kilka razy w tygodniu (dla magnezu i manganu), mięso jak najlepszej jakości: indyk, wołowina i cielęcina przede wszystkim. Do tego 1 butelka wody wysokozmineralizowanej dziennie, podroby raz w tygodniu i już jesteśmy w lepszej sytuacji. (Ile jeść węglowodanów? Przeczytasz tutaj)
  3. Z diety warto wyłączyć produkty o dużej zawartości substancji antyodżywczych – szeroko pojętą żywność przetworzoną. Przy każdych zaburzeniach warto pamiętać o tym, że nasza dieta wpływa na stan zdrowia – dlatego powinna być nisko-przetworzona przede wszystkim.
  4. Stres i przemęczenie. Naprawdę – czasem lepiej się wyspać niż zrywać rano na trening. Niezmiernie istotne będzie też zachowanie prawidłowego rytmu dobowego. Bez snu nie ma ani zdrowia, ani sylwetki, ani wyników sportowych. Koniec kropka.
  5. Wątroba. Estrogeny są metabolizowane w wątrobie i wydalane z żółcią, więc odpowiednie funkcjonowanie tego organu też będzie istotne. Warto zadbać o prawidłowy detoks, po pierwsze dbając o wątrobę, po drugie wspomagając wydzielanie żółci, po trzecie stosując takie metody jak sauna czy szczotkowanie ciała. Ale nie martw się, nie potrzebujesz detoksu sokowego, ani innych bzdurnych, marketingowych metod 😉

niepokalanek na brak okresu

Naturalne suplementy przy braku miesiączki

Pamiętajcie, że suplement jest uzupełnieniem diety. Nie znam osoby, której pomogły tylko suplementy, choć istotnie, są one bardzo ważne. Sama prawie zawsze przy współpracy z kobietami cierpiącymi na szeroko pojęte zaburzenia miesiączkowania sięgam po kilka rzeczy: multiwitaminę, ewentualnie adaptogeny bądź toniki detoksyfikujące i wyciągi ziołowe. Rzeczywiście, mamy kilka ziół, które fajnie wspomagają zdrowie hormonalne. 

Najlepiej znanym jest niepokalanek – można powiedzieć, że to podstawowe zioło, używane od lat. Ekstrakt z niepokalanka w odpowiednio dużych dawkach (>120 mg) oddziałuje nie na jajniki, ale na podwzgórze i hamuje wydzielanie prolaktyny – jest bardzo przydatny w hiperprolaktynemii, zwiększa szanse na zajście w ciążę, a w okresie przed miesiączką zmniejsza bolesność piersi. Wysoka prolaktyna hamuje produkcję LH, a zatem zmniejsza szansę na zajście zdrowej owulacji. Niepokalanek ją zwiększa – poprzez wpływ na receptory dopaminy będzie wspomagał wyrzut LH, rozwój ciałka żółtego i produkcję progesteronu. Warto też dodać, że oddziałuje również na tarczycę – redukuje hormon TRH i reguluję pracę TSH. Wszystko w naszym ciele jest powiązane. Przy PMS, nieregularnych cyklach (na przykład po odstawieniu antykoncepcji), peri-menopauzie, niedoborze progesteronu – niepokalanek jest moim numerem jeden. 

suplementy diety

W razie potrzeby sięgam po inne zioła (buzdyganek, pluskawica groniasta, Dong Quai, skrzyp, tasznik…), ale mogę chyba powiedzieć, że multiwitamina + niepokalanek to moje dwa ulubione suplementy wspomagające funkcjonowanie hormonalne.

Dalsze postępowanie zależy tak naprawdę od zidentyfikowania przyczyny zaburzeń. Dlatego zawsze jestem ostrożna przy planowaniu suplementacji – podanie antykoncepcji hormonalnej, podobnie jak podanie niepokalanka, zawsze będzie działanie wspomagającym i walczącym z objawem, a nie przyczyną. Dopiero znalezienie źródła zaburzeń pozwoli na skuteczne rozwiązanie problemu i przywrócenie na stałe równowagi hormonalnej.

UDOSTĘPNIJ POST

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email