Czy warto jeść mięso?

Czy mięso jest zdrowe? Jakie mięso jest zdrowe?

Czy warto jeść mięso? Czy może trzeba jeść mięso i powinniśmy jeść mięso? Są plusy diety mięsnej, jak i korzyści eliminacji mięsa. O wszystkich przeczytasz dalej!

W dobie obecnych trendów żywieniowych bardzo często spotykamy się z osobami, które postanawiają wykluczyć mięso z diety. Niekoniecznie łączy się to z przejściem na weganizm, ponieważ produkty odzwierzęce, np. nabiał i jaja, wciąż spożywają. Czy takie rozwiązanie pociąga za sobą jakieś korzyści zdrowotne? Czy jedzenie mięsa wpływa na nasze zdrowie lub przyczynia się do jego pogorszenia? Czy warto rozważyć przejście na dietę bezmięsną?

Czy mięso jest zdrowe?

Najwięcej dyskusji w temacie „czy warto jeść mięso?” wywołały badania WHO na temat mięsa. Skupiało się na dwóch rodzajach mięsa:

  • mięso czerwone, czyli wołowina, cielęcina, wieprzowina, jagnięcina, baranina, kozina i konina,
  • mięso przetworzone, czyli solone, peklowane, wędzone: parówki, kabanosy, szynki, wędliny, kiełbaski, konserwy mięsne.

Analiza nie obejmowała drobiu: kurczaka, indyka, mięsa z gęsi czy kaczki.

Badacze WHO mówią, że przetwory mięsne znajdują się w Grupie 1 produktów, których spożycie zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory. Grupa ta zrzesza produkty, co do których „istnieją przekonujące dowody na to, że powodują raka (jelita grubego)”. W tej samej grupie mamy azbest czy palenie tytoniu, ale to NIE oznacza to, że wszystkie są równie niebezpieczne. WHO skupiło się na ocenie dowodów naukowych, nie na ocenie ryzyka. 

Mówiąc prosto: mamy silne dowody naukowe, że jedzenie przetworzonego mięsa zwiększa ryzyko zachorowania na raka, ale nie możemy jednoznacznie stwierdzić, o ile większe to ryzyko jest.

Jeśli chodzi o mięso czerwone, to zgromadzono ograniczone dowody wskazujące na pozytywne powiązanie ze spożywaniem czerwonego mięsa a rozwojem raka jelita grubego, ale nie można wykluczyć, że istnieje jakiś inne wytłumaczenie tego związku: zwykły błąd, stronniczość badaczy, przypadek. Czyli wiemy, że niewiele wiemy 😉

Przeczytaj trochę więcej na ten temat tu: Czy mięso nam szkodzi?

Z badań tych wynika dla mnie jasno:

  • szynki, wędliny i parówki warto mocno ograniczyć,
  • czerwone mięso można spożywać raz na jakiś czas, ale nie za często,
  • drób może być stałym elementem zdrowej diety.

czy warto jeść mięso czy trzeba jeść mięso czy warto nie jeść mięsa czy powinniśmy jeść mięso

Korzyści z diety bezmięsnej

Wykluczając mięso z diety automatycznie ograniczymy spożycie tłuszczów nasyconychDaleka jestem od ich demonizowania, ale z pewnością trzeba powiedzieć, że w obecnej diecie Polaka występuje ich za dużo, a przyczynić się mogą do zwiększenia ryzyka zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe oraz podnoszenia szkodliwej frakcji LDL cholesterolu. Pamiętajmy jednak, że tłuszcze te znajdują się nie tylko w mięsie, ale także w tłustym nabiale i oleju kokosowym. Dlatego eliminacja mięsa nie oznacza od razu, że nasza dieta będzie zdrowsza.

Przetworzone mięsa nie są zdrowe. Zwiększają ilość dostarczanego sodu, bywają magazynem dodatków, wzmacniaczy smaku czy wypełniaczy. Dzięki temu obniżają się koszty produkcji, ale w parze, niestety, idzie niższa jakość pokarmu. Rezygnacja z tych dodatków na pewno wyjdzie nam na zdrowie.

Mięso wymaga obróbki termicznej, a wcześniej też pokrojenia i odpowiedniego doprawienia, co wiąże się z koniecznością poświęcenia na to czasu. Z kolei sięgnięcie po nabiał, odżywkę białkową, tofu czy jaja i stworzenie z nich posiłku to kwestia kilku minut i jednego naczynia. 

Jeden z argumentów, który stosują anty-mięsożercy brzmi, mówi że mięso działa na nas zakwaszająco. Nic bardziej mylnego – to mit. Żaden składnik naszej diety składnik nie jest w stanie doprowadzić do zakwaszenia organizmu. To, na co jedynie można zwrócić uwagę, to problemy z trawieniem mięsa u osób z obniżonym poziomem kwasu solnego lub dysbiozą w jelitach. Ale to jest już sytuacja gdy wdrażane są odpowiednie strategie żywieniowe, ponieważ zarówno produkty roślinne, jak i nabiał również mogą być przez nie źle tolerowane.

Pozostają jeszcze kwestie etyczne i ekologiczne – aczkolwiek tutaj każdy z nas ma własne zdanie 😉

czy warto jeść mięso czy trzeba jeść mięso czy warto nie jeść mięsa czy powinniśmy jeść mięso

Czy warto jeść mięso? Korzyści z diety mięsnej

Na pewno są przesłanki za tym, że warto jeść mięso.

Po pierwsze jest to pełnowartościowe białko – zawiera wszystkie niezbędne nam aminokwasy w optymalnych proporcjach, dzięki czemu nie musimy zwracać większej uwagi na uzupełnianie ich w diecie, tak jak to jest w przypadku wegan. Białko jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a zapotrzebowanie na ten makroskładnik jest zależne od wieku, płci, aktywności i stanu zdrowia. Norma spożycia wynosi od 0,9 g do 2 g / kg masy ciała. Posiłek ze 10 0g piersi kurczaka dostarczy nam już 21 g, co dla osoby ważącej 60 kilogramów zaspokoi 1/3 dziennego zapotrzebowania.

Mięso jest dobrym źródłem jednej z ważniejszych witamin – B12, niewystępującej w pokarmach roślinnych, wspomagającej metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczów, uczestniczącej w tworzeniu krwinek czerwonych, a także wpływającej korzystnie na układ nerwowy (w dużej mierze determinuje zachowanie zdrowia psychicznego). Razem z kwasem foliowym i witaminą B6 zapobiega powstawaniu zbyt dużych ilości homocysteiny w organizmie, chroniąc tym samym przed zmianami miażdżycowymi czy chorobą Alzheimera. Uczestniczy też w syntezie metioniny, zapewniając prawidłową produkcję aminokwasów w organizmie.

Ponadto czerwone mięso jest bogate w żelazo (najwięcej w wołowinie i cielęcinie), dzięki czemu chroni nas przed jego niedoborem skutkującym niedokrwistością, mniejszą wydajnością, problemami z koncentracją i nauką, mniejszą aktywnością fizyczną, odpornością i szybszym męczeniem się. Szczególnie istotne jest to w przypadku kobiet, ponieważ zbyt niski poziom żelaza w organizmie może być przyczyną zaburzeń miesiączkowania oraz u sportowców (żelazo transportuje tlen do każdej komórki naszego ciała). Mięso, w przeciwieństwie do produktów roślinnych, zawiera żelazo w postaci hemowej, którego przyswajalność z diety jest dużo wyższa (wynosi około 20-30%, podczas gdy z roślin w graniach 5%).

O diecie wegańskiej bogatej w żelazo przeczytacie więcej w tym artykule – oczywiście, że wszystko da się zbilansować, jednak niezaprzeczalnie, wymaga to więcej wiedzy i zaangażowania. Pamiętajcie też, żeby pobrać darmowy jadłospis wegański bogaty w żelazo 🙂

W takich przypadkach polecam skorzystać z opieki dietetyka.

W mięsie znajdziemy także cynk, witaminę B1, B2 oraz niacynę (wit. PP) oraz kreatynę, która ma działanie anaboliczne – jest stałym składnikiem tkanki mięśniowej (wpływa na zwiększenie beztłuszczowej masy ciała), poprawia zdolność regeneracji włókien mięśniowych pomaga w walce z stresem oksydacyjnym i zapobiega utlenianiu tkanek. Dlatego mięsożercy chcąc zwiększyć jej udział w diecie mogą po prostu jeść więcej mięsa – najbogatsza w kreatynę jest wołowina, dorsz oraz schab wieprzowy.

czy warto jeść mięso czy trzeba jeść mięso czy warto nie jeść mięsa czy powinniśmy jeść mięso

W jaki sposób najbezpieczniej przygotowywać mięso?

Wysoka temperatura, a więc smażenie, grillowanie, powoduje utlenianie tłuszczów i białek. W trakcie takiej obróbki wytrwarzane są większe ilości niektórych rodzajów rakotwórczych chemikaliów (takich jak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i heterocykliczne aminy aromatyczne).

Dlatego wydaje się, że im niższa temperatura, tym lepiej. Najlepiej dusić, gotować na parze lub lekko przesmażyć i dusić pod przykryciem.

O wiele wiecej na temat obróbki termicznej pisałam tutaj.

Czy trzeba jeść mięso?

Nie ma jednoznacznych wskazań, aby mięso w codziennej diecie było nam niezbędne.

Więc czy powinniśmy jeść mięso?

Nie ma też zdrowotnych przesłanek, że powinniśmy z niego zrezygnować. Jak w każdym aspekcie żywieniowym – najważniejszy jest rozsądek i umiar. Zdecydowanie lepiej wyjdziemy, gdy ograniczymy spożycie mięsa do 3-4 razy na tydzień, w zamian inwestując w lepsze jakościowo wyroby, niż jedząc kurczaka z supermarketu na trzy posiłki dziennie.

To, na co na pewno warto zwrócić uwagę to ograniczenie do minimum wszelkich wyrobów wędliniarskich o podejrzanym składzie – mięso najlepiej przygotowywać samemu, bo tylko wtedy mamy pewność co tak naprawdę siedzi w takim burgerze, kawałku wędliny czy pasztetu 😉 Zrezygnujmy też z mocno wysmażonych, tłustych mięs, na rzecz chudszych kawałków – dzięki temu nie tylko ograniczymy spożycie nasyconych tłuszczów i substancji prozapalnych, ale także dużo łatwiej będzie nam wyliczyć nasze faktyczne spożycie kalorii. Ciężko oszacować jest procentową zawartość tłuszczu w danym kawałku mięsa – wszystko zależy od tego jaki nam się trafi, a różnice potrafią być naprawdę spore (1g tłuszczu to 9 kcal).

O ile spożywamy inne produkty odzwierzęce, takie jak jaja i nabiał, w zasadzie nie mamy podstaw by obawiać się o niedobory w diecie. Wystarczy od czasu do czasu zjeść chudą wołowinę, podroby lub kawałek ryby. A dodatkowo, kilka dni w tygodniu na diecie bezmięsnej może mocno pobudzić fantazję kulinarną i być bardzo ciekawym doświadczeniem kulinarnym otwierającym nas na nowe smaki! 🙂

Warto jednal pamiętać, że dieta całkowicie bezmięsna wymaga pewnej uwagi, dlatego zawsze polecam poczytać na ten temat lub napisać do specjalisty. Nie wahaj się napisać do mnie, jeśli rozważasz rezygnację z mięsa 😉

UDOSTĘPNIJ POST

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email