Preloader

Dieta przy SIBO, czyli jak być szczęśliwym i wyzdrowieć

Anna Przebinda

Zacznijmy od tego, że samo zdiagnozowanie SIBO nie jest proste. Gdy już trafisz na dobrego diagnostę, najczęściej po wielu wizytach, konsultacjach i zrobionych testach, bez których się to po prostu nie uda, wtedy możesz pomyśleć również o strategii walki z tym schorzeniem także poprzez zastosowaną dietę.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jak przygotować się do walki z SIBO,
  • jak prawidłowo i skutecznie zastosować dietę w walce z SIBO,
  • jak nie przedobrzyć z dietą przy SIBO,
  • jak przy tym nadal odczuwać radość życia.

 

Zacznę od końca – proszę, spróbuj być trochę bardziej szczęśliwy

Wiem, jeśli dokucza Ci SIBO (zespół przerostu bakteryjnego jelita grubego) masz prawo czuć nudności, gazy czy nawracające biegunki… a jest to przecież tylko niewielka część specyficznych objawów tego schorzenia. Czujesz zmęczenie i ciągły dyskomfort trawienny.

 

Jak tu z tym wszystkim odczuwać szczęście? 😉

Mimo wszystko, stres jest niezwykle istotnym elementem do zaadresowania. 

Wystąpienie SIBO może być spowodowane wieloma czynnikami: środowiskowymi, genetycznymi, immunologicznymi. Coraz częściej podkreśla się rolę zaburzenia funkcjonowania osi mózg-jelito-mikrobiota jelitowa, czyli ekosystem korzystnych bakterii w naszym brzuchu. Dlatego do czynników ryzyka można również zaliczyć stres, a raczej nieumiejętność radzenia sobie z nim. Stres może powodować dysbiozę, czyli zakłócać skład i funkcję mikrobioty jelitowej. 

 

Jak być szczęśliwym pomimo dolegliwości trawiennych? Odpowiedź jest prosta i trudna jednocześnie. Najlepsi w tym są chyba Duńczycy, autorzy modnego hygge. Chodzi o to, by nauczyć się łapać chwile i doceniać proste codzienne przyjemności życia, które budują i utrwalają psychiczny oraz fizyczny dobrostan. 

Dieta przy SIBO pomoże Ci zmniejszyć codzienny dyskomfort. Ale to tylko jeden z warunków, by pozbyć się SIBO.

 

stres i SIBO

 

Wracajmy jednak do Ciebie i Twojego problemu

Choć naprawdę warto rozpocząć walkę z SIBO od radzenia sobie ze stresem. Rozważ to 😉 Może zacznij się ruszać na świeżym powietrzu, jeśli dotychczas było Ci nie po drodze? Poszukaj wokół siebie bliskich Ci osób. Gdy nauczysz się pokonywać wszechogarniający Cię, toksyczny stres, zyskasz wielkiego sprzymierzeńca na kolejnych etapach walki z SIBO.

 

Uwaga! Swoją walkę z SIBO zacznij od prawidłowej diagnozy

Nie lecz się samodzielnie, ale poszukaj profesjonalnej opieki. W poszukiwaniach osobistego Dra House’a bądź uparty, uzbrój się w cierpliwość i nie odpuszczaj, aż znajdziesz dobrego specjalisty – Twojego lekarza od chorób jelit.

Jeśli będziesz mieć szczęście i trafisz na dobrego specjalistę od gastroenterologii (a to wcale nie takie proste), czeka Cię wykonanie testów. Trzeba je wykonać, aby wykluczyć inne schorzenia. Przyczyną dolegliwości może być też nieswoista choroba zapalna jelit, celiakia, przewlekła niewydolność trzustki, idiopatyczne niewchłanianie kwasów żółciowych, mikroskopowe zapalenie jelita grubego…

Dlatego musisz nabrać pewności, że Twój wróg w jelitach to właśnie SIBO. Najważniejszym do wykonania badaniem jest wodorowo-metanowy test oddechowy z użyciem laktulozy. Od niego rozpocznij diagnostykę.

 

diagnoza u lekarza SIBO

 

Skąd się bierze SIBO?

SIBO nie dzieje się przypadkowo. Potrafi rozwijać się latami. SIBO może przybierać różne postaci – biegunkową, zaparciową i mieszaną. Dlatego zdiagnozowanie go nie jest proste, a moi podobpieczni długo błąkali się od lekarza do lekarza, zanim znaleźliśmy przyczynę ich choroby. SIBO lubi być mylone np. z zespołem jelita drażliwego lub zakażenia niektórymi pasożytami. Bardziej narażone są osoby mające stresującą, siedzącą, pracę i chorujące również inne choroby współistniejące, np. Hashimoto lub depresję, albo przyjmujące sporo leków (np. niesterydowych leków przeciwzapalnych, antybiotyków, inhibitorów pompy protonowej, zażywasz doustne środki antykoncepcyjne).

 

dieta przy SIBO jajka

 

Nie zdawaj się jedynie na dietę przy SIBO

SIBO samo z siebie nie “przejdzie”. 

Dieta przy SIBO będzie jednym z bardzo ważnych, ale nie jedynym elementem Twojej skutecznej terapii.Jest doskonałym uzupełnieniem w terapii przerostu bakterii. Ale nie traktuj jej jako zamiennik dla tradycyjnych kuracji farmakologicznych.

SIBO leczy się antybiotykiem lub antybiotykami, ale to nie jedyna droga. Osobiście polecam moim pacjentom protokoły ziołowe, oparte na organo, berberynie, neem czy allicynie, wyciągu z czosnku stanowiącego naturalny antybiotyk.

Czasem przy współpracy z lekarzem stosujemy rifaksyminę. Nie jest typowym antybiotykiem, to eubiotyk. Poza działaniem antybiotyku wykazuje też działania korzystne dla układu pokarmowego i przywraca prawidłową mikrobiotę w jelitach. W leczeniu SIBO bardzo ważne jest zastosowanie właściwej dawki rifaksyminy: minimum 1200 mg na dobę przez 7-14 dni. Z mojego doświadczenia, jest bezpieczniejsza niż metronidazol.

Kurację farmakologiczną, którą zapisze Ci specjalista, należy przeprowadzić przed zastosowaniem diety, a czasem można stosować ją też w trakcie diety.

 

dieta przy SIBO czosnek

 

Dieta przy SIBO – FODMAP

Dieta FODMAP, o której przeczytacie więcej na moim blogu, działa świetnie na zespół jelita drażliwego. Choć nie została do końca przebadana pod kątem SIBO, to ma zastosowanie również przy tym schorzeniu jelitowym. 

Czasem jednak po zdiagnozowaniu SIBO i farmakoterapii próbujemy innego podejścia, czyli modyfikacji diety FODMAP i SCD. Jest to tzw. protokół dr Siebecker, jednej z największych specjalistek w dziedzinie leczenia SIBO. Oparty został na jej osobistych doświadczeniach w pracy z pacjentami i w praktyce również obserwuję świetne wyniki z moimi podopiecznymi. 

Dieta FODMAP SCD podzielona jest na 4 etapy i trwa do 8 tygodni lub krócej, a bardzo rzadko dłużej. Długość stosowania zaleceń należy skonsultować z lekarzem lub dietetykiem. Po tym czasie przychodzi moment na stopniowe rozszerzanie diety.

Możesz teraz popsuć sobie humor i od razu spojrzeć na listę oznaczoną jako “przy SIBO nie wolno jeść” – zaczynając czytać dietetyczną litanię od słów: nie wolno, nie wolno, nie wolno, nie wolno. 😉 

Ale warto zacząć od innej listy, oznaczoną jako “to możesz jeść przy SIBO”.

 

To możesz jeść przy SIBO:

Płatki kukurydziane bez dodatku glutenu, kaszki kukurydziane, niewielki ilości syropu klonowego i cukru, płatki owsiane bez dodatków, długo dojrzewające sery typu cheddar, ser żółty, feta. Dodawaj do posiłków mleko kokosowe lub migdałowe bez dodatków, cieciorkę i soczewicę, ocet jabłkowy i balsamiczny, oliwę z oliwek.

Bezpieczne będą jajka, świeże mięso i ryby. Możesz jeść owoce z mniejszą ilością fruktozy (truskawki, jagody, maliny, winogrona, pomarańcze, cytrusy), dużo osób dobrze toleruje banany i ananasa. Polecam wprowadzić do menu komosę ryżową, ryż i mąkę ryżową oraz kasze i mąkę jaglaną. W posiłkach niech znajdą się świeże warzywa, pomidor, ogórek, zielone sałaty, pieczone warzywa (batat, seler, ziemniaki, papryka, cukinia, marchew).

Jest tego dużo, więc nie warto się załamywać!

 

Przy SIBO nie wolno jeść:

Miodu, słodziku z agawy, sorbitrolu, cukru brzozowego, wszelkich produktów zawierających syrop glukozowo-fruktozowy. Zapomnij o gazowanych napojach energetycznych, świeżej cebuli, czosnku, kalafiorze, brokułach, czosnku, burakach, glutenie, nasionach strączkowych, jabłkach, gruszkach,wiśniach, brzoskwiniach.

Nie wolno jeść daktyli, kakao, śliwek suszonych i wędzonych, lodów, jogurtów z dodatkiem cukru, orzechów, serków śniadaniowych, mleka (krowiego, koziego, sojowego, owczego), śmietany, kefiru. 

Zapomnij też na chwilę (lub na dłużej! ;)) o płatkach musli i innych mieszankach płatków. Możesz je jednak przygotować samodzielnie z dozwolonych składników.

dieta przy SIBO kefir

 

Dieta przy SIBO – jak ją dopieścić?

Dieta FODMAP trwa zazwyczaj od 4 do 8 tygodni, podczas których unikaj kulinarnej nudy. Dlatego:

  • W I etapie diety produkty obieraj, pozbawiaj ziaren, gotuj, miksuj. Później urozmaicaj techniki kulinarne, ale unikaj smażenia na głębokim tłuszczu.
  • Dodaj od czasu do czasu coś z grupy “zakazanych produktów”, ostrożnie sprawdzając reakcję swojego organizmu. Nie bój się rozszerzania diety i urozmaiceń.

 

  • Unikaj rygorystycznego trzymania się zakazów i głodzenia się. Możesz tym sobie narobić więcej szkody niż pożytku – nie tylko w jelitach 😉 Uwierz mi, z SIBO walczy się jeszcze gorzej, gdy w pakiecie mamy depresję, jadłowstręt i ortoreksję (nadmierna dbałość o zachowanie restrykcyjnych działań, które mają nam pomóc wyzdrowieć, a jest w rzeczywistości odwrotnie).
  • Włącz wspierającą jelita suplementację.

 

  • Konsultuj wszystkie swoje działania dietetyczne ze specjalistami: pytaj, dociekaj, rozmawiaj – w końcu chodzi tu o Twoje zdrowie.
  • Pamiętaj, że przyczyny Twojego SIBO mogą być zupełnie inne niż przyczyny SIBO Twojej koleżanki. Przebieg Waszej diety przy SIBO musi być indywidualnie dostosowany do każdego z Was.

 

A teraz do dzieła – z dietą przy SIBO, oczywiście 🙂 Jeśli okaże się, że potrzebujesz wsparcia, napisz do mnie – pomogę Ci!

 

Dodaj komentarz

Witaj!

Nazywam się Anna Przebinda. Zawodowo jestem psychodietetykiem i zajmuję się tym, by inni osiągali cele zdrowotne, sportowe oraz sylwetkowe tak, jak lubię: szybko, łatwo, efektywnie. Prywatnie – jestem fanką kawy i kotów, a w wolnym czasie trenuję do górskich ultramaratonów.

Z widelcem po zdrowie

Poradnia Z widelcem po zdrowie powstała, by pomóc innym znaleźć optymalny system żywienia. Z podopiecznymi realizujemy ich cele: poprawę zdrowia, zmianę sylwetki, lepsze samopoczucie. To miejsce, w którym stosujemy nowoczesne zasady dietetyki opartej na faktach, bo wierzymy, że istnieje cienka linia pomiędzy “jeść” a “odżywiać” – i tę równowagę chcemy pomóc Wam znaleźć.

Gotowe jadłospisy

 

Współpraca

Facebook

Najnowsze wpisy:

Z widelcem po zdrowie

Zamieszczane na tym blogu treści służą edukacji. Nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada lekarska, diagnostyka czy leczenie. Każdy problem zdrowotny należy konsultować z lekarzem. Autorzy mają na celu przedstawienie rzetelnych i wartościowych informacji, jednak nie biorą odpowiedzialności za sposób ich wykorzystywania.

Newsletter

© 2020 Z WIDELCEM PO ZDROWIE

Realizacja: Daniel Kozina